Popis realizace poskytování sociálních služeb

Název poskytovatele: Spolek Vrána, z.s.
Druh služby: sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením
Forma služby: ambulantní
Název zařízení a místo poskytování: Sousedský klub, Moskevská 262/57, Praha 10 a Vršovická 776/39, Praha 10
Identifikátor 7578276

Cílová skupina

Senioři a lidé se zdravotním postižením, věk 50+, Do cílové skupiny spadají osoby osamocené nebo ohrožené sociálním vyloučením z důvodů svého stáří, zdravotního stavu nebo postižení.

Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby 

Sousedský klub zajišťuje, aby sociální služby byly poskytovány v souladu se Zákonem o sociálních službách fyzickým osobám v nepříznivé sociální situaci a aby byly naplněny základní zásady poskytování sociálních služeb uvedené v § 2 Zákona o sociálních službách: „Pomoc musí vycházet z individuálně určených potřeb osob, musí působit na osoby aktivně, podporovat rozvoj jejich samostatnosti, motivovat je k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace, a posilovat jejich sociální začleňování.“

Během jednání bude zájemce seznámen s pravidly a podmínkami poskytování sociálních služeb, Smlouvou o poskytování sociální služby Sousedský klub - sepisuje se na žádost klienta či pracovníka. Jinak je smlouva ústní. Důležité dokumenty, včetně pravidel pro podání stížností a informační leták budou Zájemci na základě žádosti poskytnuty v písemné podobě.

Služby Sousedského klubu jsou poskytovány seniorům na 3 měsíce s možností prodloužení a zcela zdarma.

Rozhodování o poskytnutí či přijetí služby

 

Odmítnutí zájemce o službu

Odmítnout uzavřít smlouvu o poskytování sociálních služeb se zájemcem o službu může poskytovatel pouze z důvodů uvedených v Zákoně o sociálních službách, § 91, odst. 3, tedy pokud:

  1. Sousedský klub neposkytuje sociální službu, o kterou osoba žádá.
  2. Pokud žadatel prokazatelně nespadá do cílové skupiny uživatelů služby Sousedského klubu (senioři, lidé se zdravotním postižením).
  3. Sousedský klub nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou osoba žádá. V Sousedském klubu je okamžitá kapacita odvozena od velikosti prostor, v nichž je služba poskytována a od počtu zaměstnanců. V souvislosti s odmítnutím uzavření smlouvy z důvodu nedostatečné kapacity je nutné zmínit povinnost vést evidenci odmítnutých žadatelů o sociální službu.
  4. Osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, vypověděl Sousedský klub v době kratší než 6 měsíců před touto žádostí smlouvu o poskytnutí téže sociální služby z důvodu porušování povinností a pravidel.
 

Podrobný popis realizace služby

 

Cílem Sousedského klubu je zachovávat lidskou důstojnost klientů, vycházet z individuálně určených potřeb klientů, rozvíjet aktivně schopnosti klientů, zlepšit nebo alespoň zachovat soběstačnost klientů, poskytovat služby v zájmu klientů a v náležité kvalitě.

Jedná se o ambulantní službu, která pomáhá zprostředkovávat kontakt se společenským prostředím, vede k rozvoji nebo udržení osobních sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob.

Cílem poskytované služby je psychosociální pomoc seniorům a zdravotně postiženým osobám.

 

Popis služby:

Služba nabízí tyto základní činnosti: - zprostředkování kontaktu se společenským prostředím - sociálně terapeutické činnosti - pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a pomoc při obstarávání osobních záležitostí.

Klienti dochází do prostor Sousedského klubu za účelem kontaktu se společenským prostředím. V rámci klubu provádí vyškolený personál a dobrovolníci sociálně terapeutické činnosti v rámci přátelského kontaktu s uživatelem služby a pomáhají při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí.

V Sousedském klubu klienti služby navazují nové kontakty s lidmi ze svého okolí. Služba napomáhá k rozšíření každodenních aktivit o smysluplnou náplň v podobě akcí, které Sousedský klub pořádá. V rámci této služby mají klienti možnost rozvíjet své zájmy a také se zapojovat do společnosti.

V rámci služby dochází k zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: zájmové, vzdělávací a volnočasové aktivity, sociálně terapeutické činnosti: socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob a pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí: pomáháme při komunikaci, která vede k uplatňování práv a oprávněných zájmů klientů a pomáháme také při vyřizování běžných záležitostí. V rámci služby je klademe důraz na komunitní, sousedské vztahy.

 

Možnosti a rozsah služeb Sousedského klubu:

 

Služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením poskytuje Sousedský klub na tři měsíce s možností prodloužení a zdarma.

Čas poskytování služby:

Středa 8:00 - 12:00 Adresa: Moskevská 262/57 vchod ze, Slovinská, Praha 10 
Pátek 8:00 - 12:00 Adresa: Vršovická 776/39, Praha 10

Základní sociální poradenství - každou středu 9:00 - 12:00 - v prostorách Sousedského klubu - Moskevská 57, 1. patro. Po domluvě možná individuální konzultace mimo tyto hodiny.

Sociální pracovník má zde k dispozici PC a tiskárnu. Klientům lze tisknout materiály související s řešením jejich potřeb v rámci služby.

Metody práce

První kontakt - Jednání se zájemcem o službu

V případě, že Zájemce požádá o pomoc, sociální pracovník/ce dohodne osobní setkání v prostorách Sousedského klubu, výjimečně v kavárně. První kontakt nikdy neprobíhá sociálního/kontaktního pracovníka doma. Pokud je žadatel dočasně imobilní, je možné ho po domluvě s nadřízeným pracovníkem navštívit žadatele o službu v místě jeho bydliště.

Smyslem prvního jednání je srozumitelné vysvětlení možností a rozsahu poskytovaných služeb a zjištění situace a potřeb žadatele. První setkání proběhne v rozsahu 20 - 40 minut. Je nutné posoudit, zda žadatel spadá do cílové skupiny Sousedského klubu.

S posouzením pomůže vyplnění VSTUPNÍHO DOTAZNÍKU - zápis úvodního sociálního šetření. Vstupní dotazník slouží zároveň jako zápis z jednání.

Druhý kontakt - Individuální plán

V případě, že je Zájemce přijat do služby Sousedský klub, uzavírá se s ním ústní dohoda či na vyžádání SMLOUVA O POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY dle § 91 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v platném znění. U klientů, jejichž potřebou je řešit složitou životní situaci, sepisuje sociální pracovník s klientem INDIVIDUÁLNÍ PLÁN klienta, který je minimálně jednou za 3 měsíce revidován.

Cílenou podporu nastavujeme tak, aby odpovídala individuálním potřebám jedince, nezvyšovala jeho závislost na službě a neprohlubovala jeho ztrátu soběstačnosti. Problémy řeší klient SÁM, pracovníci klubu pouze procesem provádí, hledají s klientem cestu a poskytují podporu.

Klient přijatý do Sousedského klubu musí být seznámen s možností stížností a s ochranou osobních dat. Klientovi je založena “Dokumentace KLIENTA”, jejíž součástí bude Karta klienta, případně Vstupní dotazník, individuální plán, docházka do klubu a zápisy z jednotlivých konzultací (sociální, psychol. i právní).

Vyřizování stížností

Stížnost je ústní či písemné vyjádření nespokojenosti s kvalitou a způsobem poskytované služby, s organizací. Nespokojenost může být vyjádřena ve vztahu ke klientům, pracovníkům, organizaci. Stížnost musí být vyřízena nejdéle do 30 dnů od obdržení stížnosti.

Uživatelé mají nezpochybnitelné právo si stěžovat u poskytovatele na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních služeb, aniž by tím byli jakýmkoliv způsobem ohroženi. Dále uživatelé mohou také podávat podněty, návrhy, ale i udělit pochvalu apod. Nikdo ovšem nesmí pocítit jakoukoliv újmu v souvislosti s podáním stížnosti. Za stížnost je považována nespokojenost uživatele nebo jiné osoby s poskytovanou sociální službou. Jde o dosažení nápravy kritizovaného stavu poskytované služby. Stížností se rozumí především takové podání klienta nebo jeho zástupce, kdy se uživatel domáhá svých práv a zájmů, nebo ve kterém je vytýkána nesprávná činnost vedení a zaměstnanců vůči klientovi.

Klient, jeho rodina či veřejnost mohou podat stížnost

  1. ústně – s ústní stížností se klienti obracejí na pracovníky Sousedského klubu
  2. písemně elektronicky ředitelce na email: pomoc@sousedskyklub.com
  3. písemně - do schránky stížností a vzkazů
  4. písemně na MPSV - odbor inspekce sociálních služeb
  5. písemně na Magistrát Hl.m.Prahy - odbor sociálních věcí

Ukončení služby

Příjemce služby je informován o délce trvání služby a o stanovených pravidlech, které je potřeba dodržovat. Služby Sousedského klubu poskytovány na tři měsíce s možností prodloužení.

Službu klient opouští kdykoli, především však z důvodů:

  1. Svou životní situaci za tuto dobu dokázal proměnit směrem k plné soběstačnosti a službu již nepotřebuje. 
  2. Služba mu nevyhovuje, jeho očekávání se neslučují s nabídkou Sousedského klubu

Vyloučen ze strany poskytovatele může být klient pokud:

  1. Opakovaně porušuje pravidla (vulgární nebo agresivní chování, kouření v prostorách klubu, přeprodávání ošacení či potravin, poskytnutých za účelem osobního využití viz “Smlouva o poskytování sociální služby”).

Úhrady za služby: služby jsou poskytovány zdarma

 

Fakultativní služby

V rámci Sousedského klubu zprostředkováváme:

Psychologickou pomoc - možnost konzultací s psychoterapeutem zdarma, Domluví se 1. schůzka a rozsah dalších konzultací či postupu dle individuálních potřeb a doporučení psychologa.

Právní pomoc - možnost bezplatného právního poradenství, při dlouhodobější spolupráci, dle uvážení i možnost advokátního zastoupení.

Potravinovou pomoc - každý týden vydáme našim klientům cca 1 tunu potravin, které získáváme od velkých obchodních řetězců a v rámci potravinové sbírky.

Materiální pomoc - v rámci Sousedského klubu poskytujeme materiální pomoc ve formě oblečení, hraček, nádobí i velkých spotřebičů. Tyto věci získáváme od drobných dárců, kteří cítí potřebu budovat sousedské vztahy a jsou solidární vůči svým spoluobčanům.


Služba je poskytována na adrese Moskevská 262/57 vchod ze, Slovinská, Praha 10 a Vršovická 776/39, Praha 10.
 

Prostory, materiální a technické vybavení

 

Vybavení prostor jsou stoly, židle, kávovar, lednice, sklad potravin, sklad oblečení, sociální zařízení, úklidové prostory, poradenská místnost.

Pravidla a pokyny poskytovatele pro uživatele služby

 

Každý klient, zájemce a návštěvník prostor Sousedského klubu je povinen dodržovat stanovená pravidla a pokyny poskytovatele sociální služby, a to psané i vyslovené. Nedodržení může vést k okamžitému ukončení poskytování služby a vyloučení z prostor poskytovatele.

Nepřijatelné jsou:

  • agresivní a vulgární chování
  • účast na aktivitách pod vlivem návykových látek a jejich užívání v prostoru poskytovatele sociální služby včetně kouření
  • nenávistné projevy, projevy rasismu a xenofobie apod.
  • narušování hladkého a přátelského průběhu akcí způsobem, který se nepříjemně dotýká jiných účastníků a klientů, nebo jim způsobuje významný diskomfort
  • záměrné zneužívání služby na úkor jiných klientů
  • přeprodávání věcí (ošacení, potraviny aj.) poskytnutých za účelem osobního užití